1967 yılının Altın Mikrofon Yarışma şartnamesinde yapılan değişiklik sonucu, daha
önceki yarışmada dereceye giren Selçuk Alagöz'ün katılamama durumu ortaya çıkmış,
müzisyenimiz, bu durumu, aileden Rana Alagöz'ü ortaya sürerek çözmeye çalışmıştır.
Elemeler sonucu 6 yarışmacı finale kaldı. Altın Mikrofon'un üçüncü kervanı 1 - 13
Mart 1967 tarihlerinde, bir kere daha yollara düşer ve 9 vilayette 11 konser
verilir. Ankara ve İzmir'de ikişer, Adapazarı, Kayseri, Adana, Mersin, Antalya,
Denizli ve Balıkesir'de birer konser verilir. İstanbul'daki konser sayısı, biri
Bakırköy'de, biri Kadıköy'de ve ikisi Beyoğlu'nda olmak üzere tam dört tanedir.
Cem Karaca ve Apaşlar, Haramiler, Mavi Çocuklar, Rana Alagöz, Türkiye Petrolleri
Anonim Ortaklığı Batman Orkestrası (T.P.A.O.Barman Orkestrası) ve Yabancılar olmak üzere altı finalist bu konserler boyunca ter
dökmüştür. Yarışma şartnamesinde bu yıl yapılan değişiklik sonucu, daha önceki
yarışmada dereceye giren Selçuk Alagöz'ün katılamama durumu ortaya çıkmış,
müzisyenimiz, bu durumu, aileden Rana Alagöz'ü ortaya sürerek çözmeye çalışmıştır.
Gruplar müstakil dört şarkı ile birlikte bir de yarışma parçası söylemişlerdir
sahnede.
Zafer Mavi Çocuklar'ın olur. Bir zamandır Blue Boys adıyla faaliyet gösteren
bu batılı grup, apansız Altın Mikrofon kervanına katılmaya karar vermiş ve "samba -
swing - oryantal" diye niteledikleri şarkıları ile birinci olmuşlardır.
Yarışmanın birincisi Mavi Çocuklar yarışmada "I Feel Good", "Celine",
"Yine Yeşillendi", "Tamzara" ve müsabaka şarkıları olan Develi
Daylar’ı yorumladılar.
Kadıköy ve Suadiye taraflarında adını duyurmuşken bir süre ortadan kaybolan, daha
sonra Yalçınkaya Tümay ve (bugünkü Özen Film'in sahibi) Mehmet Soyarslan'ın çabaları
ve Mehmet Fildişi ile Ahmet Tuzcuoğlu'nun desteği ile yeniden adından söz ettirmeye
başlayan Apaşlar da, Cem Karaca ile birlikte katıldıkları yarışmayı,
kısa bir zaman içerisinde herkesin diline dolanacak olan "Emrah" adlı
şarkıları ile ikinci olarak bitirmişlerdir. Yarışmanın ikincisi olan Cem
Karaca ve Apaşlar "Let’s Go", "I Can’t Control My Self", "Karacaoğlan",
"Hudey" ve "Emrah" şarkılarını yorumladılar. Aslında Apaşlar, karşılarına
Cem Karaca çıkmadan önce, yabancı orkestraların melodilerini aranje ederek çalma
niyetindedir ama, her şey çok çabuk değişir; önce Cem Karaca ile birleşirler,
ardından da, yabancı orkestra melodilerini bir kenara atarak "Emrah"ın düzenlemesi
ile boğuşmaya başlarlar.
Alagöz ailesinin yeni ferdi Rana Alagöz de "Konya Kabağı"nı
dört ayrı ritm ile sunmuş ve arkasında çalan ağabeyi Selçuk'un
desteği ile (ki Engin Yörükoğlu ve Cahit Berkay da henüz Selçuk Alagöz'ün
yanındadır) yarışmayı üçüncü olarak bitirmiştir. Yarışmada üçüncü olan
Rana Alagöz, bu platformda ilk sınavını oldukça iddialı olmasını gerektiren
koşullar altında ağabeyi Selçuk Alagöz’ün orkestrasıyla vermişti. Yarışma
içerisinde geçen sene ağabeyinin yaptığı gibi bir poliritmik düzenlemeyle
seyirci önüne çıkan Alagöz, Konya Kabağı adlı düzenlemesiyle aşağı yukarı
on yıl sürecek sıcak popülaritesini başlatmıştı. Yarışmadan sonra plak
olarak çıkartılan Altın Mikrofon plağında serbest parça kategorisinde
“Bahçelerde Börülce” adlı düzenlemesiyle kayıtlara geçen Rana Alagöz,
yarışmada "Little Man", "See See Rider", "Yarim Gitti Çeşmeye",
"Köyümüz", "Konya Kabağı" adlı düzenlemeleri seslendirdi. Bunlar
arasından "Yarim Gitti Çeşmeye" Sayan etiketiyle EP olarak yayınlandı.
Altın Mikrofon 67’nin dördüncüsü TPAO Batman Orkestrası günümüzde kan ve
gözyaşıyla özdeşleşen Güneydoğu Anadolu’nun devlet konukevleri kökenli olması
nedeniyle pek sivil olmasa da aydınlık yüzünü temsil ediyordu. Batılı bir resmi
görüşün pratiği niteliğinde de olsa bölgede ve Türkiye genelinde kazandığı
popülariteyle kültürel bir uzlaşmanın elçiliğini yapıyorlardı. "Kara Toprak"
adlı Aşık Veysel’den alınma bir türküyü düzenleyerek katıldıkları yarışmada
üstlendikleri misyonu dereceye girerek sürdürmeyi başardılar. Orkestra bir önceki
yıldaki kadrosundan farklı elemanlarla, Semi Özmert (davul), Ünal Üstol (ritm gitar), Çetin Oral (bas gitar), Ünal Yiğitbaş (tenor sax), Atila Akman (solo gitar)'dan oluşan yeni kadrosuyla yarışma esnasında sundukları performansla orkestra
anlayışı içerisinde İstanbul’lu rakiplerinden geri kalmadıklarını gösteriyorlardı.
Topluluk yarışmada "Tema", "La Possionata", "Ay Beyaz Deniz Mavi",
"Kaleden Top Atarlar", "Kara Toprak" adlı düzenlemelerini sundular.
Altın Mikrofon plağında ise Kara Toprak ve Ay Beyaz Deniz Mavi adlı
düzenlemeler bulunuyordu.
Yabancılar topluluğu yarışmada beşinci olurken, bir daha rastlayamayacağımız
plaklarıyla orkestra ile psychedelic anlayışın kesiştiği oldukça müphem bir noktayı
yakalayabilmiş bir kayıp topluluktu. Gerek yarışma parçaları olan "Ağıt"
gerekse "Kayalar"’la isimlere yaraşır bir anlayış sergiliyorlardı. Bateride
Tansu Erkut, basta Süha Erkut, solo gitarda Nusret Orçan, ritm gitarda Aykut Ersan,
orgda Murat Akaltan, vokalde Oktay Ulukök’ten oluşan grup, yarışmada "Sunny
Afternoon", "California Dreaming", "Kayalar", "Fincanı Taştan
Oyarlar", "Ağıt" adlı düzenlemeleri seslendirmişti.
İlk üçe girememiş olan Haramiler için de çoğu kişi üzgündür. Ali Atasagun'un
yurt dışına gitmesi üzerine, kalan grup elemanlarının solist Koray Oktay'ı aralarına
alarak oluşturmuş oldukları Haramiler, kısa bir zaman içerisinde kalpleri fethetmiş
ve epeyce hayran toplamıştı ama yarışmada dereceye girmelerine bu kadarı yetmemiş ve
"Çamlıca Yolunda"n elleri boş dönmüşlerdi.
Bir yarışma daha bitmiştir ama, dedikodular bu sefer epeyce uzun sürer. Yarışmanın
asıl galibi olarak Cem Karaca ve Apaşlar bağırlara basılır, asıl birinciliği
onların hak etmiş olduklarından dem vurulur.
Yarışmadan hemen sonra plaklar sürülür piyasaya. "Emrah" bütün eleştirmenlerin
üzerinde mükemmel diye fikir birliğine vardıkları bir plak olmuştur. Doğan Şener,
"Hafif Batı Müziği'mizin mucizesi" derken, bizden olana pek yakın
durmayan Fecri Ebcioğlu bile, "Bugüne kadar bestelenmiş ya da batı müziğine
uyarlanmış en iyi şarkı" olarak nitelemektedir "Emrah"ı.
Çıkarılan 45'lik ve LP Plaklar:
(Açıklama: Y.Ş.=Yarışma Şarkısı)
1967 Altın Mikrofon Kolektif LP Plak
İlk 3 Dereceye Girenler:
-
Mavi Çocuklar -
Tanzara (Tamzara)
/
Develi Daylar (Y.Ş.)
-
Cem Karaca ve Apaşlar –
Emrah (Y.Ş.)
/
Karacaoğlan
-
Rana Alagöz -
Konya Kabağı (Y.Ş.)
/
Bahçelerde Börülce
Diğer Finalistler:
Güncelleme: 12.12.2019
|