1931 yılında İstanbul'da doğan Rüçhan Çamay, Naim Dilmener'in aşağıda bir alıntısı
verilen yazısında 5 diva sanatçıdan biri olarak bahsedilmektedir.
''5 diva: Ayten Alpman, Rüçhan Çamay, Tülay German, Ayferi ve Gönül Turgut...
Caz'a gönül vermiş, hep caz söylemek istemiş ama Türkçe şarkı talebinin artması
üzerine Türk Popu'na bir giriş yaparak temelini atmış, harcını karmış beş emsalsiz
isim, beş öncü. O sıralarda düşündüğü tek şey caz söylemektir. Caz dışında hiçbir
müzik türü Rüçhan Çamay'a bir şey ifade etmez... Tıpkı Ayten Alpman gibi. Hem sesi,
tekniği, hem de güzelliği ile özellikle 50'lilerin ikinci yarısında büyük bir star
haline gelmiştir. Başta Radyo Dünyası
ve Radyo Haftası
olmak üzere, çoğu dergi ve
gazete, sanatçıyı kapak yapmaktan, çarşaf çarşaf röportajlarını basmaktan bıkmaz,
usanmaz. Çamay'ın ünlü film yapımcısı Turgut Demirağ ile yaptığı herkesi kıskandıran
evliliğin ve sonrasında süren ihtişamlı yaşamın elbette bunda etkisi vardır ama asıl
neden Rüçhan Çamay'ın en iyi caz şarkıcılarımızdan biri olmasıdır. Çamay da, Ayten
Alpman gibi, patlayan Türkçe şarkı dalgası konusunda aynı şeyleri düşünür: "Aman
benden uzak olsun da..." Ama bir noktadan sonra bulaşmak durumunda kalacaktır o da.
Caz çalınan - söylenen yerler giderek boşalacak ve herkes Türkçe söylenen yerleri
doldurmaya başlayacaktır.''
(NOT: Naim Dilmener yazısından alıntıdır: Yazının tümünü okumak için BURAYA tıklayınız!)
1947 yılında Ruşa(n) adıyla kimi klüplerde şarkı söyleyen ve Fransa'dan geldiği
söylenen bayan jazz şarkıcısı Rüçhan Çamay'dan başkası değildi. Bu arada aynı yıl
çevrilen Cahide Sonku, Oya Şensev, İ.Galip Arcan, Hüseyin Kemal Gürmen ve
Kani Kıpçak'ın başrollerini oynadığı Kani Kıpçak yönetmenliğindeki 'Yuvamı
Yıkamazsın' isimli sinema filminde rol da almıştı. Rüçhan Çamay, 1951-53
arasında oldukça aktif bir biçimde müzik dünyasına girecek ve hatta Amerika
Birleşik Devletleri’nde bile konserler verecekti.
Onunla hakkında bir nostalji haberde müziğe başlamasıyla ilgili röportaj ve kendi
ağzından bunun öyküsünün anlatıldığı yazı şöyle başlar:
''Yıl 1947... 2 Dünya Savaşı biteli iki yıl olmuş. O zamanlar daha kızı Melike
Demirağ’ın şimdiki yaşında Rüçhan Çamay, Fransız Vedeti Rüşan adıyla ilk
kez Taksimdeki bir gazinoda sahneye çıkıyor.''
1966 yılındaki ikinci ''ALTIN MİKROFON'' yarışmasında ilk elemeler Kervansaray'da
yapılmaktadır. Aralarında Zeki Müren ve Rüçhan Çamay'ın da bulunduğu 46
kişilik ön jüri, dokuz saat fasılasız devam eden müsabaka sonunda yedi orkestranın
finale kaldığını açıklar.
1967 yılında ilki gerçekleştirilen Milliyet Liselerarası Müzik Yarışması'nın
ilk jüri heyetinde Dario Moreno, Ayla Dikmen, Bedri Koraman, Erkin Koray ile birlikte
Rüçhan Çamay da yer alıyordu.
Yukarıda sözünü ettiğimiz nostalji haber, Sanatçının 1968 ve sonraki yıları hakkında
aşağıdaki gibi devam eder:
''Yıl 1968 ... 27 Mayıs devrimi yapılalı sekiz yıl olmuş. O zamanlar Türkiye'de
pek çok kişinin varlığından bile habersiz olduğu Eurovision Yarışmasına ilk kez
Rüçhan Çamay katılıyor. 1968 yılı aynı zamanda Rüçhan Çamay’ın “Gölgen Yeter
Bana” adlı ilk Türkçe sözlü plağı çıkıyor.
Yıl 1976 .. Para durmadan devalüe edilirken Rüçhan Çamay “Para Para Parraaa” ile
zirveye çıkıyor. Türk popunun "diva"larından Rüçhan Çamay ve tıpkı "Ninni" gibi
bir dönem TRT'nin yasaklı şarkılar listesinde yer almış, ancak güncelliğini bugün
dahi yitirmemiş "Para Parra Parrra".
.. Ve yıl 1977 .. 1947 yılında müziğe başlayan Rüçhan Çamay’ın otuzuncu sanat
yılı.
TEŞEKKÜR EDERİM DEMESEYDİM.
30. Sanat yılını şatafatlı koktyl yerine ilk söylediği şarkı olan “My Heart Belongs
To Dady” adlı şarkıyı plak yaparak kutlayacak olan Çamay , değil de “Fransız Vedeti
Ruşan” olduğu yıllara....
“O yıllar gazino ve kulüplerde, Türk şarkıcılarına iş vermiyorlar. Nadir olarak bir
tek rahmetli Sevinç Tevs iş bulabiliyor. Bir dost toplantısında iyi şarkı söylediğimi
gören Greguar adlı bir organizatör beni “Fransız Vedeti Rüşan” adıyla sahneye çıkarıyor.
Çoğunluk turist gruplarının geldiği gazinoda hep yabancı şarkılar söylediğim için
kimse işin farkında olmuyor.Bir gece gerçekten çok alkış alıyor ve tekrar tekrar
sahneye çağrılıyorum.şte ne oluyorsa o gece oluyor.Seyircilerin alkışlarına “Çok
Teşekkür ederim” diye cevap verince tabii hemen beni vedelikten alıp dans orkestrası
şarkıcısı yapıyorlar.”
İKİNCİ DORUK NOKTASI
Himalaya dağlarının zirvesine ulaşıp zafer bayrağını dikebilmek için yıllarca uğraşan
dağcılar örneği aradan yirmibir yıl geçiyor ve Rüçhan Çamay doruk noktasına ikinci
kez varıyor.
“Avrupalıların yıllardır katıldıkları Eurovision Yarışmasının varlığı bile bilinmiyor
ülkemizde .İlk kez Türkiye adına ben katılıyorum o yarışmaya. Aynı yıl yabancı şarkılara
paydos deyip , “Gölgen Yeter Bana “ adlı ilk plağımı , daha doğrusu ilk Türkçe sözlü
plağımı yapıyorum .Televizyon denilen olaya bizde o zamanlar herkes “sihirli kutu”
diye bakıyor.Daha doğrusu bakamıyor, sadece söz ediyor.Ben önce CBS ‘in Amerika,
daha sonra da Avrupa televizyonundan sonra ekrana çıkıyorum.Eurovisiondan sonra
ülkemin adını bu kez de televizyon yoluyla duyuruyorum.
YAŞLANDIK AMA ÖLMEDİK
Rüçhan Çamay durup durup birde patlayan bir bomba görünümünde .Geçtiğimiz yıl büyük
çıkış yapan “Para Parra Parraaa” adlı plağı bunun en son örneği... Şimdilerde yıl
1977 .. Otuzuncu sanat yılına giren Rüçhan Çamay acaba neler yapacak ? Durup durup
yeniden ve aniden patlayacak mı ?
“1977 bir bakıma benim için yenilik ve çıkışlarla dolu bir yıl olacak. Ben şarkıcıyım,
futbolcu değil .Onun için yaşımın ilerlemiş olması şarkı söylemem arasında bir bağlantı
yok.Önce otuz yılın örneklerini yansıtacak olan dört dörtlük bir lon-play yapacağım.
”Para Parra Parrrra” dan sonra gene para ile ilgili bir 452lik hazırlıyorum. Sözlerini
Ülkü Aker’in yazdığı ve Selmi Andak’ın bestelediği plağın adı “Gönlüm Çok Zengin”
olacak Otuz yılın hesabını böyle veriyor, ya da otuz yılın anılarını böyle anlatıyor
Rüçhan Çamay... Bundan sonrası için ise pek konuşmak istemiyor.Gerekçesi de şöyle:
“ Geçmişimi anlattım, bırakın da geleceğimi önümüzdeki günler ve yapacağım plaklar
göstersin.” (Alıntı: Nostalji haber-MichelShow)
1980 yılının başlarında (Nisan ayında) Şarkıcı Rüçhan Çamay'ın yaşamının, Leyla Sayar'la birlikte
Belgrad ormanlarına fidye koparılmak amacıyla kaçırılması ve 25 saat sonra
kurtarılmalarıyla değiştiği söylenir.
Ağustos 1981'de Rüçhan Çamay, bir jübile ile sahnelere veda etti.
Kronoloji-Diskografi:
1947
Jazz (Caz) (Ruşa veya Ruşan sahne adıyla klüplerde şarkı (caz) söylemektedir.)
1951-52
Jazz (Caz) (Ruşa(n)'ın ünlendiği yıllar)
1953
Jazz (Caz) (Ruşa(n)) (ABD'de konser verir)
1968
Rüzgarlı Bir Akşam Üstü / Gölgen Yeter Bana (Aranj.Orij.: Le Petit Chien-Patricia Carli)
(45’lik-Durul Gence 5 ile, Regal Plak 5010)
İncinen Hatıralar (Aranj.Orij.: Les Histoires D'Amour-Patricia Carli) / O Adam
(45’lik-Durul Gence 5 ile, Regal Plak 5028)
Babam Gibi (Aranj.Orij.: Summer Wine-Nancy Sinatra) /
Yaşanmaz Aynı Evde
(Rüçhan Çamay ile) (Aranj.Orij.:
Something Stupid-Nancy & Frank Sinatra)
(Tanju Okan ve Durul Gence 5lisi ile) (45’lik, Regal 5033)
Fecri Ebcioğlu Sunar: Aşk Hikayeleri (Fecri Ebcioğlu LP Albümü, Regal Plak LP)
(Rüçhan Çamay bu albümde İncinen Hatıralar ve Yaşanmaz Aynı Evde
ile yeralıyor.)
Durul Gence 5 ile Yıldızları Ziyaret (LP Albüm, Regal Plak LP 702)
(Durul Gence 5'in kırkbeşliklerinde eşlik ettiği Alpay, Rüçhan Çamay,
Gönül Yazar, Tanju Okan ve Ajda Pekkan eserlerinden derlenen bir albüm.)
A Yüzü:
3. Gölgen Yeter Bana (Rüçhan Çamay)
5. Babam Gibi (Rüçhan Çamay & Tanju Okan)
B Yüzü:
3. Yaşanmaz Aynı Evde (Rüçhan Çamay & Tanju Okan)
1972
Sevelim Sevilelim / Sizi (45’lik, Diskotür Plak 5064)
1974
Tanrım İnsaf Et / Lililoy (45’lik, Evren Plak 97)
1975
Para Parra Parrra
/ Çocukluğum (45’lik, Hop Plak 502)
1976
PARA PARRA PARRRA (Hit olduğu yıl, Ayrıca Cici Kızlar tarafından da yorumlanmış.
Yıllar sonra da Çamay’ın kızı Melike Demirağ bir kez daha yorumladı.)
Ne Haber
/ Yavaş Yavaş (45’lik, Hop Plak 508)
1977
Televizyon / Daha Dur (45’lik, Hop Plak 517)
Gönlüm Çok Zengin
/ Sorma Gitsin (45’lik, İstanbul Plak 9322)
1978
Yeter / Sevgiden On Almalıyız (45’lik, İstanbul Plak 9325)
2005
Bir Zamanlar - En İyileriyle / Karma Türkçe Pop / Orjinal Plak Kayıtları (Derleme CD&MC Albüm, Ossi Müzik Türkiye/Sony BMG, Haziran 2005)
12-Para Parra Parrra! - Rüçhan Çamay (1975-Söz ve Müzik: Şanar Yurdatapan)
|