1935 yılında İstanbul’da doğdu. Dört yaşında şarkı söylemeye başladı. Söylediği ilk parça Yesari Asım’ın “Gurbet Elde Kimsesizim, Buna Sebep Yar Oldu” şarkısı oldu. Ankara Radyosu’nda, Ayşe Abla’nın Cumartesi akşamları çocuklar için yaptığı programlarda Schubert’in “Serenad”ını ve “Ihlamur Ağacı”nı söyledi. Ferdi Statser’den piyano dersleri aldı. 1956 yılında Üsküdar Amerikan Kız Koleji’ni bitirdi.
Sahneye ilk olarak, ailesinden gizli, Ankara’da Süreyya’da çıktı. 1960-1962 yıllarında caz şarkıcısı olarak isim yaptı, İstanbul Radyosu’nda Salim Ağırbaş Beşlisi’nin haftalık programlarında caz şarkıları söyledi. 1962’ye dek düzenli olarak program yapar, İngilizce ve İspanyolca söylediği şarkılarla adını duyurur. 1962 yılında Erdem Buri ile ''Çoksesli Türk Popüler Müziği''ni gerçekleştirdi. Erdem Buri onu Ruhi Su ile tanıştırır. Tülay German, Ruhi Su’dan ders almaya başlar. İlk olarak, Şanar Yurdatapan’ın düzenlemesini yaptığı “Kara Tren” türküsünü repertuarına alır. Hemen arkasından Ruhi Su’nun öğrettiği “Madımak” türküsünü yorumlamaya başlar. Sözlerini Melih Cevdet Anday’ın yazdığı, Yalçın Tura’nın bestelediği “Sonbahar” şarkısı, Tülay German için yapılmıştır ve program sırasında en büyük alkışı alan şarkılardan biri olur. German, 1962-1963 yıllarında, programlarında ağırlığı Türkçe şarkılara verir.
1964’te kendisiyle birlikte Erol Büyükburç ve Tanju Okan solist olarak, Selim Özer (piyano), Vasfı Uçaroğlu (davul), Alper Feyman (bas), Yurdaer Doğulu (gitar) ve Erol Erginer (saksofon) oluşan Milli Orkestra ile katıldığı Yugoslavya’da yapılan I. Balkan Melodileri Festivali’nde, birinci kısımda “Ali Destanı” ve “Burçak Tarlası” ve ikinci kısımda “Leylamı Gördüm” ve “Yarının Şarkısı”nı seslendirdi. Eleştirmenlerce ‘En Beğenilen Şarkıcı’ seçilip, Arena dergisine kapak oldu ve Türk Pop müziğinin ilk hiti kabul edilen “Burçak Tarlası”ını Doruk Onatkut Orkestrası eşliğinde plağa okudu.
Tülay German’ın ikinci plağı, bu başarı üzerine kısa süre sonra yayınlanır: “Kızılcıklar Oldu mu?” / “Yarının Şarkısı”. Tülay German o dönemde düzenlenen konserlere Ruhi Su, Âşık Ali İzzet Özkan, Nesimi Çimen, Âşık Ihsani gibi önemli isimlerle çıkar. Aynı yıllarda, piyano, bas gitar ve davuldan oluşan kendi triosunu kuran German, Yıldırım Gürses ve Nuri Sesigüzel ile birlikte alaturka bir gazino olan Kazablanka’da da `assolist’ olarak program yapmaya başlar. İlham Gencer’in işlettiği Çatı’nın altında açılan As Kulüp, Erdem Buri’nin kurduğu ve işlettiği, Behice Boran’dan Cahit Irgat’a, Leyla Sayar’dan Haldun Taner’e dönemin her kesimden önemli insanlarının toplandığı bir mekandır. Kimi geceler Âşık Veysel, Âşık Ali İzzet Özkan gibi sanatçılar burada konserler verir. German, burada yaptığı programında Türkçe repertuarına söz ve müzikleri Erdem Buri’ye ait yeni şarkılar ekler: “Doğrul Koçum Doğrul”, “Seni Alıp Kaçayım”, “Karakızın Türküsü” ve “Sen Benimle Bir Olsan”. Ayrıca Ruhi Su ve Âşık Ali İzzet Özkan’dan öğrendiği türküler ile Yalçın Tura’nın Oktay Rıfat’ın aynı adlı şiirinden bestelediği “İstanbul Türküsü” German’ın vazgeçilmez repertuarıdır. Bu arada Ankara ve İzmir’de kısa süreli çalışmalar yaptı.
Mart 1966 yılında plak yapmak üzere Paris’e gitti. Philips etiketiyle ve “Toulâ” ismiyle Fransızca 10 plak doldurdu. İlk plağında da Schubert’in “Ave Maria”sını söyler. Dört parçayı içeren bu plak, sadece radyolar ve televizyonlar için yapılmış bir plaktır. Fransa’daki asıl hiti ise Türkiye’de de piyasaya çıkan “Kumbaya” olur. Ve birbiri ardına dokuz 45’lik yayınlanır. Fransa’nın önemli konser salonlarında, aralarında Charles Aznavour, Leo Ferre, Moody Blues gibi önemli isimlerin de olduğu sanatçılarla konserler verir.
1968’de uluslararası bir festivale, Enternasyonal Rio de Janeiro Şarkı Festivali’ne Türkiye adına katılır ve Paul Anka, Gilberto Gil, Antonio Carlos Jobim, Maurice Jarre gibi sanatçıların arasında büyük beğeni toplar. Gerek Fransa’da gerek Belçika’da, Almanya’’da, Polonya’da, Tunus’ta, Fas’ta, Hollanda’da ve Brezilya’da radyo ve televizyon programları yaptı, konserler verdi, çeşitli festivallere katıldı. Ünü giderek yayılır.
70’lerin ilk yarısında Philips’ten ayrılan Tülay German, plak yapmaya bir süre ara verir. Bu arada değişik konserlere katılır. Erdem Buri ile birlikte Türkiye’den gelen sanatçıların Fransa’da konserler vermesini, televizyon programlarına katılmasını sağlar. Bu sanatçılar arasında Hümeyra, Sezen Aksu, Nükhet Duru, Ajda Pekkan gibi isimler vardır.
A.B.D’den Gugenheim bursu ile Paris’e gelen İlhan Mimaroğlu’nun kendisi için yazdığı “Tract” isimli bir elektronik müzik eserinin albümünü doldurdu. Plak, özellikle Amerika’da çok beğenilir ve önemli müzik otoritelerinden olumlu eleştiriler alır.
German’ın 1976’da France Culture radyosunda yaptığı bir programı dinleyen Fransa’nın önemli kontrbasçılarından Francois Rabbath, sanatçıya bir Türk enstrümanıyla eşlik etmeyi tasarlar. Hemen Türkiye’den bir saz getirtilir ve Rabbath uzun bir süre eve kapanarak saz çalmayı öğrenir. Tülay German ve François Rabbath ile birlikte Avignon Festivali’ne katılırlar ve büyük başarı kazanırlar. Festival kapsamında verilen konserde Rabbath, kontrbasın yanı sıra gitar tarzında bağlama da çalar. Konser bandı France Culture radyosunda yayınlanır. Bunun ardından stüdyoya giren ikili, 1980’de tümüyle Karacaoğlan, Dadaloğlu türkülerden ve Pir Sultan Abdal, Yunus Emre, Nazım Hikmet şiirlerinin Erdem Buri tarafından bestelendiği “Toulai et Francois Rabbath” adlı bir albüm doldurur. Album Charles Cros Akademisi’nin Plak Büyük Ödülü’nü alır.
Yine 1980’de Türkiye’de ve Avrupa’da aynı anda yayınlanan bir albüme konuk sanatçı olarak katılır Tülay German: Zülfü Livaneli’nin Günlerimiz albümünde, albümle aynı adı taşıyan şarkıyı ve Yiğidim Aslanım’ı Livaneli ile birlikte seslendirir.
Fransa’da François Rabbath ile birlikte Türkçe olarak yaptığı albüm, Charles Cros Akademisi 1981 Plak Büyük Ödülü’nü aldı (1971’de Moğollar’a, 1988’de de Ruhi Su’ya verilen bu ödül, Pink Floyd, Jimi Hendrix gibi isimlere verilmiştir).
1982’de, yine François Rabbath ile birlikte Hommage a Nazım Hikmet (Nazım Hikmet’e Saygı) adında bir albüm yapar. Bu albüm üzerine Fransa televizyonu Antenne 2, kırk beş dakikalık bir program hazırlar. Bu, son doldurduğu albüm olur. Sadece, 1985’te Erdem Buri’nin yönetmenliğini üstlendiği, Mehmet Koç’un “La Turquie”de Mehmet Koç albümüne piyanosuyla ve sesiyle katılır.
1987 yılında, Hollanda’da verdiği bir konserle sahneye veda etti.
1993’te Erdem Buri’nin ölümünün ardından Fransa’ya yerleşir ve bir daha Türkiye’ye dönmez.
1996’da “Erdemli Yıllar” adlı kitabı Bilgi Yayınevi tarafından Türkiye’de yayınlanır.
Yıllar sonra da Fransa’dan bir CD’si gelir: “Yunus’tan Nazım’a” (1999). Adam Sanat
dergisinde yazıları yayınlanır.
Mayıs 2001’de “Düşmemiş Bir Uçağın Kara Kutusu” isimli kitabı Çınar Yayınevi
tarafından yayınlanır.
Aynı yıl Kalan Müzik tarafından “’62-’87 Burçak Tarlası” isminde CD albümü çıkarıldı.
2007’e Kalan Müzik tarafından “Sound of Love” adında yabancı dilde (İngilizce ve Fransızca) seslendirdiği şarkıları içeren bir albümü yayınlandı.
Diskografi:
1960
Jazz (caz) şarkıları
1962
Senin Şarkını Söylüyorum / Mutlu Günler - Moskova Geceleri (45’lik, plak yayınlanmamış)
1963
Kara Tren
Madımak
Sonbahar Şarkısı
1964
I.Balkan Melodileri Festivali 1.Kısım:
(Keşanlı) Ali Destanı (söz: Haldun Taner)
Burçak Tarlası (Milli Orkestra ile katıldığı "Balkan Melodileri Festivali"nde, eleştirmenlerin en beğendiği şarkıcı unvanı)
10.Mecnunum Leylamı Gördüm / Nuhun Gemisine Bühtan Edenler / Uzun İnce Bir Yoldayım / Bir Allah’ı Tanıyalım - 11:21
11.Şarkışla - 03:26
12.Doğrul Koçum Doğrul (Yılmaz Güney İçin) - 03:56
13.Yalan (Si j’etais sur) - 02:15
14.Sevmem Bir Daha (Kumbaya) - 03:16
15.Senin Şarkını Söylüyorum - 03:12
16.O Eski Günler (The Way It Used To Be) - 03:04
17.Mutlu Günler (Podmoskovuye Vyechera) - 03:59
18.Yarının Şarkısı - 02:17
19.Summertime - 03:26
20.Gelin Canlar Bir Olalım - 02:20
21.Tülay German Türküsü (Seslendiren: Aşık Ali İzzet Özkan) - 04:52
Kalan Müzik tarafından, “Arşiv Seris” dahilinde 2001’de yayınlanan ve Ulaş Özdemir’le birlikte hazırladığımız “Burçak Tarlası”, Tülay German’ın 1962-1987 arasında yaptığı kayıtları bir araya getiren mühim bir albüm. Üstelik, Türkiye açısından bir ilk: Pop tarihini değiştirecek kayıtlar var içinde. 1962 yılında kaydı yapılmış ancak yayınlanmamış “Senin Şarkını Söylüyorum”, eğer yayınlansaydı, memlekette yayınlanmış ilk Türkçe sözlü beste olacaktı. Sadece bu değil, albümdeki 21 şarkıdan 13’ü ilk kez yayınlanan kayıtlar. Bu düşünüldüğünde, sahiden çok mühim bir albüm bu ve her arşivde mutlaka bulunması gerekiyor. (Kaynak: birzamanlar.net - Murat Meriç Makalesi)
2007
Sound of Love (Albüm, Kalan Müzik,
27.10.2007)
1- Duke Elligton’s Sound Of Love - 4:09
2- A Perdre Haleine (Hanis Joplin’e) - 3:56
3- Living Now - 3:24
4- Cooking Breakfast For The One I Love - 2:41
5- A Cup Of Coffee A Sandwich And You - 2:11
6- Si Tu Vois Ma Mere - 2:57
7- Ne Pleure Pas - 2:55
8- L’Amour Et L’Amitie - 2:29
9- Santa Maria - 2:40
10-La Chanon De L’Oubli (The Way It Used To Be) - 3:04
11-C’Est Pourtant Pour Demain - 3:35
12-Le Coeur D’Un Ange (Yo Vendo Unos Ojos Negros) - 2:25
13-Un Coin De Terre (A Piece Of Ground) / Nelson Mandela için - 2:25
14-Celui Qui Viendra Lundi (Dere Geliyor Dere) - 2:37
Bu albüm, Tülay German’ın ilk yıllarına, o muhteşem yıllarına tanıklık etmenizi sağlayacak önemli bir belge. Başta da söyledim: Sadece Tülay German’ın değil, Türkiye’de popüler batı müziğinin de ilk yıllarına tanıklık edeceksiniz burada dinlediğiniz kayıtlarla. Bunlar, yıllar sonra yayınlanıyor olmasının ötesinde ilk kez yayınlanıyor olmaları açısından da önemli. Bu nedenle söylenebilecek tek şey var aslında: Bir tarihe tanıklık edeceksiniz...
Kalan Müzik, aslında yıllar önce yayınlanması gereken bu çalışmayla bir cesur ve doğru adım daha atıyor. Gecikmeli de olsa Tülay German’ı o en meşhur kayıtlarıyla dinlemek çok güzel.
Albümün sürprizleri de var; Daha önce adını andığım yayınlanmamış kayıtların ötesinde örneğin Timur Selçuk düzenlemesiyle Gelin Ayşe ve başka türküler, Nesimi Çimen’in curası ve sesi eşliğinde seslendirdiği, ‘özel’ bir gecenin anısı olarak kalmış türküler ve Tülay German‘ın özel arşivinden çıkıp gelmiş kimi kayıtlar... Elimizdeki kayıtların tümünü bir tek albüme sığdırmak mümkün değil. Kalanları başka bir albümde toplamak, toplayabilmek hepimizin dileği.
Tülay German‘ın eksiksiz bir külliyatının oluşturulması yolunda atılmış doğru ve önemli bir adım bu. Aynı zamanda yakınlarda oluşacak bir Türk popüler müziği kütüphanesinin ilk ayağı. Böylesi bir iş için de Tülay German‘dan başkası düşünülemezdi zaten. Tülay German, bu album ile, yıllar sonra hak ettiği yeri buluyor. Timur Selçuk‘un düzenlemesini yaptığı ve nedense o dönemlerde yayınlanmamış türküler ve diğer çalışmalar birbiri ardına çıkıyor ortaya. Sadece Tülay German değil, Türk popüler müziğinin isimsiz kahramanlarından birisi, onun yaratrcısı Erdem Buri de hak ettiği yere geliyor ve tarihte kendilerine ayrılmış yere oturuyorlar. Spekülasyonlar, sen ben kavgaları da böylelikle tarihe karışıyor.
Az şey değil, bir Tülay German ile Erdem Buri albümü bu. Onların yaşamı kadar aydınlık, onların yaşamı kadar dolu dolu... Gönül isterdi ki Erdem Buri de bu albümün yayımına şahit olsaydı... Onun anısı önünde saygıyla eğiliyoruz... (Kartonetten)
2021
Burçak Tarlası (Plak Albüm, Kalan Müzik, 27.01.2021)
(2001 yılında CD olarak çıkarılan albümün PLAK formatından [YENİ BASIMI])
Uzun yıllardır Fransa’da yaşayan, yabancı basında “Avrupa’nın en güzel seslerinden biri” olarak sunulan büyük ses sanatçısı Tülay German’ın Burçak Tarlası albümü Long Play formatıyla dinleyicisiyle buluşuyor.
German’ın daha önce Kalan Müzik tarafından yayınlanan “Yunus’tan Nazım’a” (1999), “Burçak Tarlası” (2001), “Sound Of Love” (2007) adlı üç albümü bulunuyor.
Anadolu türkülerinden ve bestelerden oluşan “Burçak Tarlası”, bir dönemin ruhunu Tülay German’ın eşsiz sesinden dinleme fırsatı veriyor. Long Play’de dillere pelesenk olmuş “Burçak Tarlası”, “Kızılcıklar Oldu Mu”, “Uzun İnce Bir Yoldayım” gibi Anadolu türkülerinin yanı sıra Şarkışla, Yarının Şarkısı, Mutlu Günler gibi sevilen besteler de yer alıyor.
Long Play’de döneme ait özel eser / kayıt bilgileri ve fotoğrafların kullanılmasına özen gösterildi.
’62-’87 yılları arasında yapılan kayıtlarından oluşan Burçak Tarlası Long Play olarak 27.01.2021 Tarihinde tüm müzik marketlerde!)